Servicii de recuperare

Centrul de recuperare pentru copii cu dizabilități funcționează în cadrul Fundației Bethany din anul 2012. Aproximativ 50 de copii beneficiază anual de ședințe gratuite de recuperare și fac progrese într-un ritm constant

Centrul de recuperare pentru copii și tineri cu dizabilități

Echipa noastră este formată din specialiști cu formări diverse (psiholog, logoped, psihopedagog, kinetoterapeut, asistent social) și se dedică zi de zi progresului copiilor. Printr-o abordare transdisciplinară, ei îi încurajează să vorbească, să-și înfrângă temerile, să-și facă prieteni, să se exprime prin artă sau pur și simplu să fie mai încrezători.

Serviciile de terapie sunt atât individuale, cât și de grup. În cadrul terapiei individuale, copilul lucrează împreună cu terapeutul după o schemă personalizată de recuperare. Ședințele de grup vin în completarea celor individuale și oferă copiilor posibilitatea de a interacționa cu alte persoane, învățându-i să se comporte și să reacționeze pozitiv în situații noi.

La Centrul de recuperare Bethany, copiii pot beneficia de:

Logopedie

În cadrul ședinței de logopedie, copiii sunt încurajați să utilizeze orice formă de comunicare (verbală, nonverbală sau cu ajutorul imaginilor-pictograme) în cadrul unui climat favorabil dezvoltării și stimulării comunicării. Terapia tulburărilor de limbaj se desfășoară în strânsă legătură cu dezvoltarea și stimularea întregii activități psihice a copilului și armonizarea comportamentelor la condițiile mediului înconjurător.

Activitățile au de cele mai multe ori un caracter ludic tocmai pentru a înlătura negativismul față de vorbire, anxietatea și pentru a crește stima de sine și motivația față de procesul educativ.

Lucrul cu copii cu tulburări de limbaj și nu numai necesită în primul rând foarte multă creativitate, răbdare, spirit ludic, dar și un echilibru între obiectivele propuse și activitățile care vor conduce la atingerea lor. Eficiența corectării tulburărilor de limbaj este cu atât mai mare cu cât terapia logopedică începe mai devreme. Prin urmare, în cadrul ședințelor logopedice se ține cont de vârstă, diagnostic și nivelul de dezvoltare al copilului.

„Provocările întâmpinate de-a lungul timpului în lucrul cu copii cu dizabilităţi cu siguranţă există însăsatisfacţiile sunt pe măsură. Astfel, unele dintre cele mai mari satisfacţii resimţite pe parcursul activităţii mele sunt progresele înregistrate de copii, schimbările pozitive semnificative atât la nivelul comunicării cât şi la nivelul comportamentului şi bineînţeles colaborarea cu familia. De foarte multe ori am avut prilejul să observ devotamentul şi dragostea cu care aceştia îşi înconjoară copiii şi implicarea şi perseverenţa lor în procesul terapeutic. Să nu uităm că progresul înseamnă o muncă constantă de echipă în care toţi cei implicaţi vizează acelaşi scop – creşterea calităţii vieţii copilului cu dizabilităţi.”

Simona Sava – Logoped

„Exercițiile logopedice pot fi uneori dificile, dar spiritul jucăuș al fiecărui copil cu care lucrez mă ajută să construim, împreună, povești despre cuvinte și silabe. Alături de copiii de la Centrul de recuperare, am șansa să descopăr în fiecare zi cele mai variate feluri de a comunica.”

Elena Cazacu – Psiholog

Terapie prin artă

Atelierul de terapie prin artă este un loc în care se încurajează exprimarea liberă și creativă a emoțiilor, ideilor, temerilor, pasiunilor copiilor prin intermediul formelor și a culorilor.

În cadrul acestor ședințe se folosesc tehnici creative precum: desenul, pictura, modelajul, teatrul, dansul, muzica sau marionetele. Aceste metode îi pot elibera pe copii de anxietățile acumulate și facilitează comunicarea și relaționarea.

Terapia prin artă este benefică pentru dezvoltarea și antrenarea motricității generale și fine, a simțului formelor, culorilor, reducerea sensibilității tactile prin expunerea la diverse materiale și texturi, dezvoltarea intercomunicării, familiarizarea cu diverse forme, mărimi, culori, consistențe, dezvoltarea creativității, formare și dezvoltarea auzului muzical prin simțurile melodice și ritmice.

„Lucrez cu copii cu dizabilități de 7 ani și îmi place să cred că meseria m-a ales pe mine și nu eu pe ea. În această meserie este nevoie de multă răbdare, implicare, creativitate dar și de multă sinceritate. Și spun sinceritate deoarece pe copii nu poti să îi minți pentru că ei te simt întotdeauna, nu te poți prezenta în fața lor gândindu-te în altă parte, trebuie să fii acolo cu ei și numai pentru ei. Nu este o muncă ușoară și nici rezultatele muncii nu sunt imediate tocmai din acest motiv este nevoie de multă perseverență pentru că la finalul acestei perseverențe ai parte și de satisfacții iar ele există și îmi oferă motivația de a continua activitatea.”

Gabriela Doru – Psihopedagog

Kinetoterapie

Într-o traducere simplă, kinetoterapia este terapia prin mișcare și vizează recuperarea fizică printr-un set de metode specifice, în funcție de diagnosticul copiilor. La Centrul nostru de recuperare, afecțiunile sunt de natură neuro-motorie, copiii prezentând dificultăți în desfășurarea activităților zilnice de bază precum mersul, urcarea treptelor etc.

Ședințele de kinetoterapie, la fel ca toate activitățile centrului, mizează pe o abordare diferită în procesul de învățare. Pentru că de multe ori barierele sunt de ordin fizic, neuronal, dar și psihologic, copiii sunt ajutați să deprindă activitățile zilnice prin jocuri și povești. Astfel, ei le văd ca o joacă și sunt mult mai deschiși în a le duce la bun sfârșit.

„Activități care pentru noi sunt firești și pe care le realizăm automat, precum mâncatul, îmbrăcatul sau mersul sunt eforturi mari pentru copiii diagnosticați cu afecțiuni motorii și neuro-motorii. Noi îi ajutăm să deprindă aceste activități zilnice, asigurându-ne astfel că vor putea avea o viață independentăși se vor intregra bine în societate.”

Claudiu Doru – Kinetoterapeut

Stimulare multisenzoriala

Stimularea multisenzorială este terapia prin care se antrenează simțurile restante la copiii cu dizabilități în vederea compensării simțurilor afectate. Se îmbunătățește astfel calitatea vieții persoanelor cu dizabilități, crescându-le gradul de autonomie.

Această terapie are efecte benefice multiple, precum: sporește confortul și relaxarea, menține sentimentul de independență și oferă copilului o altfel de perspectivă asupra activității de învațare. Pentru persoanele cu comportamente autoagresive sau comportamente autiste, stimularea ușoară are un efect liniștitor și le ajută sa scadă agitația.

Materialele folosite în stimularea senzorială sunt extrem de variate astfel încât să acopere cât mai mult din nevoile copilului și se stimulează creativitatea şi spontaneitatea copilului și terapeutului. Aceste materiale ajută copilul să-şi concentreze atenţia pe diferite experienţe senzoriale, să-şi dezvolte abilităţile de ordin senzorial (auz, văz, miros şi simț tactil), coordonarea oculo-motorie, controlul asupra mediului şi relaxarea.

Prin folosirea materialelor-stimul, copiii învață să acorde o semnificație corectă diferiților stimuli, să aibă o relație adecvată cu mediul, motivează, stimulează, întăreşte relaţia terapeut beneficiar prin învăţarea prin experienţă şi nu în ultimul rând, se pot reduce comportamentele stereotipe şi de autostimulare.

Conform statisticilor, județul Iași s-a situat pe locul I cu cea mai mare rată a persoanelor cu dizabilități (3,23%) din regiunea de Nord-Est. În continuare, insuficiența serviciilor adresate copiilor și adulților cu dizabilități reprezintă o problemă gravă, prin urmare șansele de integrare a acestor persoane scad foarte mult. Copiii de la centrul de recuperare Bethany sunt mereu dornici să exploreze lumea. Poți contribui la schimbarea poveștii lor.